czwartek, 3 maja 2012

bardziej zdrowe ciasto

Z okazji rocznicy ślubu postanowiłam zrobić zdrowe ciasto. Najmniej zdrowy składnik tego ciasta to cukier trzcinowy, można go jednak zastąpić miodem, melasą, syropem z agawy, klonu czy innym bardziej strawnym słodzidłem.

A zatem:

Składniki


ciasto właściwe

  • mąka orkiszowa razowa  (ok 1,5 szklanki)
  • mleko ryżowe/owsiane/migdałowe itp  ok szklanka
  • 3 jajka
  • cukier trzcinowy ok kilka łyżek do pół szklanki
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia bez fosforu
  • odrobina soli
  • masło klarowane kilka łyżek - do pół szklanki


 dodatki

  • karob (zamiennik kakao) ok kilka łyżek
  • mielone orzechy/migdały ok łyżka
  • kokos łyżka
  • mak 2 łyżki

Wykonanie 

  1. oddzielam żółtka od białek
  2. żółtka ucieram z cukrem, z białek ubijam pianę razem z solą
  3. w rondlu rozpuszczam masło klarowane, gdy się rozpuści, zostawiam do ostygnięcia
  4. mieszam żółtka z cukrem z mąką, proszkiem do pieczenia, dodaję ostudzony tłuszcz oraz karob i piane z białek. 
  5. w zależności od tego jaka konsystencja nam wyszła tyle dodaję mleka ryżowego czy innego podobnego - chcemy uzyskać konsystencję chleba przed upieczeniem bądź ciasta przed wypiekiem - wszystko pomiędzy powinno być OK. 
  6. na sam koniec dosypyję sypkich dodatków jakie mi przyjdą do głowy
  7. ciasto piekę w teflonowej foremce w maszynie do chleba - ja piekłam godzinę i wyszedł lekki zakalec, wiec może trzeba dłużej? 

W każdym razie naprawdę dobre ciasto wyszło i mimo zakalca wszystkim smakowało:) I do tego ciasto jest bardziej zdrowe od przeciętnego, więc można je jeść z mniejszymi wyrzutami sumienia:D Szczególnie, że uwzględnia potrzeby karmiącej matki, ponieważ nie zawiera mleka ani kakaa:)

Proszę wybacz brak dokładnych proporcji składników, jednak ciasto było wielkim eksperymentem i ponieważ nie miałam żadnego przepisu na ciasto z takich składników musiałam go sama stworzyć...



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz